UYKU

Geçen sene sınava hazırlanırken hocalarımdan ve motivasyon bloglarından uykunun önemine dair birçok şey duymuş, okumuştum. Tabi o zamanlar bunu idrak edememiştim. Aklımda olan tek şey 'uykumdan feragat etmem gerek böylece daha çok çalışırım' düşüncesiydi. Ne kadar yanlış olduğunu yeni yeni fark ediyorum.

Öncelikle Popular Scince dergisinin Ağustos sayısında okuduğum küçük bir yazıyı sizler ile paylaşmak istiyorum. Bu yazıyı okumanız dahi uykunun önemini anlamanızı sağlayacak.

BEYNİN UYKUSUZLUKLA SINAVI

Yetersiz uyku, beynimizin önceden kurduğu bağlantıları temizlemesine, deyim yerindeyse beynin kendi kendini yemesine sebep oluyor. Üstelik telafi uykusu da bu süreci tersine çeviremiyor.
İtalya'daki Marche Politeknik Üniversitesi'nden Michelle Belesi önderliğinde yürütülen çalışmada memeli beyninin uykudan nasıl etkilendiği incelendi ve ilgi çekici sonuçlar elde edildi.
Beynimiz aslında benzer bir temizliği uyku esnasında, gliyal hücreleri kullanarak yapıyor. Ancak uykuda yapılan temizlikte kullanılmayan ya da ihtiyaç duyulmayan bağlantılar temizleniyor ki yenileri daha güçlü olabilsin. Beyin uykusuz kaldığındaysa temizlik hücrelerinin daha aktif olmaya başladıkları ve yanlış ya da aşırı temizlik yapıp zarar vermeye başladıkları görüldü. " 

Yazıda da açık bir şekilde anlatıldığı gibi beyin uykusuz kaldığında yararlı yararsız her bilgiyi temizliyor. "Dört saatlik uyku bana şimdilik yeter. Okuldan gelince uyurum, uykumu alırım." demek doğru değil.  

Sevgili Seray Abla'nın (tıklayınız) 'Az Uyursam Daha Zeki Olur Muyum?' adlı bir yazısı var profilinde. Kısaca özetlemek gerekirse zeki insanların az uyuduğunun doğru olduğunu fakat bunun sebebinin çok zeki insanlarda beynin bilgiler arasında fazla bağ kurmaya çalıştığı için insanı yorduğunu, uykusuzluğun ise bu bağ kurma işini yavaşlattığından bahsetmiş.Yazısını da 'Az uyumak sizi daha zeki yapmaz, daha az zeki yapar çünkü normalde kurabildiğiniz bağları kurmanıza engel olur. Başarı, zekaya değil çalışma disiplinine bağlıdır. Zeka ise uyku sürenize bağlı değildir. Gereğinden (8-10 saat) az uyumak da çok uyumak da sağlık sorunudur ve başka sorunlara yol açar.' diyerek özetlemiş.

Peki, bunları dedim ama benim uyku düzenim nasıl? 

Küçüklüğümden beri gelen bir alışkanlığım varsa o da gündüz uyuyup gece dinç olmamdır fakat bunun gelişmem açısından yanlış olduğunu fark etmekle birlikte uyku saatlerimi düzenledim. 

Uyku saatinizi kendinize göre ayarlamanız taraftarıyım. Mesela benim uyudukça uyuyasım geliyor ve 7-8 saatten fazla uyuyunca da az uyuyunca da dinç hissetmiyorum. 

Dershaneye 8'de gidiyor, öğleden sonra iki veya üç gibi dönüyorum. Gerek otobüs gerek sıcak hava derken yorulduğum için 30 - 45 dakika bir uyku molası veriyorum. Sizlere yaptıklarım tamamen doğru, sizler de uygulayın diyemem. 

Ders çalışırken uykum gelmiyor mu? Geliyorsa neler yapıyorum?

Ders çalışırken uykunuz geliyorsa bunun birden çok cevabı olabilir.
-Uykunuzu alamamışsınızdır.
-Çalıştığınız yer havasızdır.
-Diyafram nefesi yerine akciğer nefesi alıyorsunuzdur.
-Çalıştığınız yerin ışığı uygun değildir vs. 

Bu sebepleri kendinizi tanımanız ile düzeltebilirsiniz. Uyku saati mevzusunu konuşmuştuk. 

Çalıştığınız yerin havasız olması; Kapalı bir kutuda ders çalışıyorsanız zamanla oksijen yerine karbondioksit solumaya başlayacaksınız. Böyle zamanlarda pencere varsa açarak havalandırabilir, dışarı çıkarak temiz hava alabilirsiniz.

Diyafram nefesi değil de akciğer nefesi almak; Diyafram nefesi en doğru nefes alma şeklidir. Birçoğunun bilmediği ya da yanlış algıladığı bu nefes alma şeklini halalarımla meditasyon yaparken öğrenmiştim. O zamandan beri uyguluyorum. Diyafram nefesi odaklanmayı arttırır, panik ve endişeyi azaltır, cildi canlandırır. Peki ya diyafram nefesi nasıl alınır? Genellikle nefes alırken karnımızı düzleştirir, nefes verirken kubbeleştiririz. Diyafram nefesi ise bunun tersidir. Nefes alırken karnımız kubbeleşir, verirken düzleşir. 

Çalıştığınız yerin ışığının uygun olmaması; Loş bir ortamda çalışmak uykunuzu getirirken, ışığı iyice ayarladıktan sonra uyku sorununu halledebilirsiniz. Tabi mutant ben yine bu konuda da bir farklılık gösteriyorum. Genel olarak ışığın fazla olduğu bir ortamda ders çalışırken çok fazla uykum geliyor. Çözümü birkaç gün mum ışığında veya masa lambası  ışığında çalışmakta buldum. Birkaç tane mum yakıyor, odanın belli yerlerine yerleştiriyorum ki çoğunluğu masamda oluyor. Sizde bu işe yaramayabilir, uykunuz gelebilir lakin ben böyle çalıştığımda daha dinç hissettim. 

Yazının sonuna gelmişken tekrar belirtmek isterim ki lütfen ders çalışmak için uykunuzdan feragat etmeyin. Uykunuzu alamadığınızda ders çalışırken habire uyuklayacak, çalıştığınızdan hiçbir şey anlamazsınız. Ha bu demek değil ki bütün gün uyuyun. Sadece kendinizi keşfedin. Ne kadar uyumak size yetiyor, nasıl çalışmak size faydalı.. Bunları ben ya da bir başkası bilemez. Yalnızca siz bilebilirsiniz. Kendinize iyi bakın :)

16 yorum:

  1. Uyku,önemli.Uykusuz kaldığımda ben öyle nemrut oluyorum ki sorma gitsin :) Öğrenciler için yol göstermişsin yine :) Valla gurur duyuyorum seninle yeğenim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende çok sinirli oluyorum 😁 Teşekkür ederiim

      Sil
  2. Uyku, açlık-aşırı tokluk, susuzluk gibi fiziksel durumlar hayatımızı etkileyen şeyler. Özellikle gençler bu durumların önemini dikkate almıyor. Bilgilendirici bir yazı olmuş. Emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
  3. Ben de sabaha karşı kalkıp çalışırım hep sınavlara. Çalışırken oldukça zinde olsam da gün içinde yorgun düşerim ve akşama ders çalışacağım zaman gözlerim kapanır. Artık malesef ki kafein bağımlısı gibi bir şey olduğumdan (azalttım sayılır) kahve de pek işe yaramıyor. O yüzden sabaha karşı veya gece çalışma olayını da ara sıra yapmak daha mantıklı. Üst üste aynı yöntem uygulanınca gün içinde vücut yorgun düşüyor. Uyku da her şey gibi kararında güzel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın. Vücut alışır ve bazen şaşırtmak gerekiyor. Bende senin bu dediklerini yapayım 😀 Teşekkür ederiim

      Sil
  4. Çok faydalı, bilgilendirici bir yazı olmuş. :) Diyafram nefesi hakkında bilgi sahibi olmuş oldum hem, paylaşım için teşekkürler! ^_^

    YanıtlaSil
  5. heeey yeni okul döneminde başarılar sanaaaa :)

    YanıtlaSil
  6. Ben ise çok uyuduğumu düşünüyorum aslında,bi de gece uykuya dalmakta zorluk çektiğimi,sanırım ben de mutantım :D Ama senin bu yazınla karar verdim,en iyisi sabah 8'de uyanmış olayım ben,yoksa bir sersemlik hali oluyor üzerimde.
    Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle. Bende bazı şeyleri okuyana kadar fark etmemiştim :)

      Sil
  7. ben uykucubaşıyım yaaa çok uyuruuum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahha kardeşim de öyle :) Kendini ne kadar uyuduğunda rahat hissediyorsan öylesi iyi fakat fazlası da çok iyi değil :D

      Sil

Bu Blogda Ara

Blogger tarafından desteklenmektedir.

İzleyiciler